چگونه یک کارمند را اخراج کنیم؟ تیم انار - آکادمی انار

چگونه یک کارمند را اخراج کنیم؟

نحوه صحیح اخراج یک کارمند

چگونه یک کارمند را اخراج کنیم؟

 

شاید در ابتدا فکر کنید که مگه اخراج کارمند هم آداب و رسوم داره ؟؟؟

اما باید بهتون بگم که بله داره و خواهش میکنم این مقاله را کامل بخونید:

حقیقت اینه که اخراج یک کارمند باید از طریق راه و رسم درست و به‌صورت مؤدبانه و خصوصی انجام شود.

اینستاگرام امیرحسین فخاری - آموزش اینستاگرام - آموزش بلاگری - آموزش کسب و کار

چرا که مهم است کارمند از لحاظ روحی آسیب کمتری ببیند و بتواند خودش را با شرایط جدید وفق دهد.

 

اخراج کردن یک کارمند از شرکت کاملا طبیعی است ، اما نحوه اخراج کردن بسیار مهم است.

 

گاهی اوقات ممکن است مدیران شرکت حالا بنا به هر دلیلی قصد اخراج یک کارمند را داشته باشند. برای اخراج یک کارمند راه های درست و غلط بسیاری وجود دارد. اما اینکه شما به عنوان مدیر یا رهبر یک تیم چگونه با این موضوع برخورد می کنید بسیار مهم است !!!

چرا مهمه ؟؟؟ چون باید خودتان را لحظه ای جای کارمند موردنظر بگذارید و ببینید چه حسی میتونه در اون لحظه داشته باشه و ممکن با یک برخورد ناشایست از شما ، کارمند مانند کوره ای از آتش شود و مثل یک کوه آتش فشان هر لحظه ممکن است فوران کند…

و این موضوع برای یک رهبر یا مدیر اصلا خوب نیست !!! حتی اگه حق باشما باشد…

باید بگویم شاید مدیران بزرگ و موفقی هستند که اصلا از روش صحیحی برای اخراج کارمندان استفاده نمی کنند اما شما روش صحیح را در پیش بگیرید…

زیرا که موفقیت نشانه محبوبیت نیست و یک مدیر موفق محبوب از ثبات کاری بالاتری برخوردار خواهد بود..

روش صحیح اخراج یک کارمند - آکادمی انار - تیم انار

 

۱- پیش زمینه  اخراج

در بسیاری از موارد دیده شده که مدیران بدون پیش زمینه دستور اخراج یک کارمند را صادر کرده اند ،،،اما آیا راه درست همین است ؟

خیر – شما باید از قبل به کارمندتان نشان دهید که جایی از کارش ایراد دارد و بهش گوشزد کنید که باید آن ایراد را درست کند و اگر نتوانست ، آنگاه در مورد اخراج شدنش تصمیم بگیرید. حداقل این مورد باعث میشه کارمند نزد خود، توهم خوب بودن نزند … و پیش سایر کارمندان قیافه حق به جانب نگیرد…

 

 

۲- اقدام به اخراج

همه ما به خوبی می دانیم که نباید فردی را جلوی چشم دیگران تحقیر کنیم، در مورد اخراج یک کارمند هم باید دقت کنید که اینکار اصلا توصیه نمی شود… یکی از دوستان بنده همیشه می گفت وقتی یک کارمند سربه هوا را جلو چشم بقیه کارمندان اخراج کنی اینجوری حساب کار دست بقیه هم میاد… اما یک مدیر لایق به خوبی می دونه که محیط کاری، پادگان نظامی نیست که همه از ما حساب ببرند !!! مدیرانی را هم می شناسم که رابطه دوستانه با کارمندان خود دارند و در عین حال از آن ها به خوبی استفاده می کند در رسیدن به هدف های سازمانی خود … (باهوش باشید)

زمانی که کارمند پشت میزش مشغول به کار هست زمان مناسبی برای مطرح کردن موضوع اخراج شدن نیست… حتی جلوی دیگر کارمندان نیز از او نخواهید که وارد اتاق شما شود، زیرا افراد در این مواقع نمی توانند به خوبی خونسردی خود را حفظ کنند. (این موضوع برای خود من هم پیش آمده)

سعی کنید دور از چشم دیگران در مکان خلوتی با کارمند صحبت کنید و یا به نحوی کارمند را به اتاق خود دعوت کنید که سایرین متوجه موضوع نشوند. حتی من دیدم مدیری را که زمان اخراج کارمند را به یک کافه دعوت کرده و با صرف یک قهوه موضوع را به وی منتقل کرده است. (بسیار هم مدیر موفقی بود)

توجه داشته باشید، زمانی که موضوع اخراج را با کارمند مطرح می کنید حتما با دلیل و توضیحات کامل به او منتقل کنید در نهایت به او بگویید دوست نداشتید به هیچ عنوان کارمندان از اخراج شما مطلع شوند و با توجه به سایر استعداد های شما حتما در مکان های دیگر موفق خواهید شد، سپس او را کمی تنها بگذارید تا بتواند قبل از مراجعه با همکاران ، شرایط جدید خود را در ذهنش جا بیندازد.

 

 

۳- پیشنهاد کمک

زمانی که شخصی را اخراج می‌کنید، در واقع او را در شرایط بلاتکلیفی قرار می‌دهید. اگر اخراج شدن وی دلیلی دارد، داستان فرق می‌کند؛ اما اگر به بهانه‌ی دیگری می‌خواهید کارمند خود را اخراج کنید، باید تا جای ممکن به او کمک کنید تا بتواند جایگاه خودش را پیدا کند. این حداقل کاری است که شما می‌توانید برای او انجام دهید و قطعا بقیه کارمندان نیز از این موضوع مطلع می‌شوند و احترام بیشتری برای شما قائل خواهند شد.

 

 

۴- مهربان باشید

وقتی آن فرد که قرار است اخراج شود در مورد دلیل اخراج شدنش می پرسد؛ باید صادقانه و مؤدبانه علت را برای او توضیح دهید. در طول این مدت باید آرامش خود را حفظ کنید و فرد را متهم نکنید. به یاد داشته باشید که آن شخص هرگز نباید احساس کند به او حمله شده است.

 

 

۵- زیاده روی نکنید

ممکن است گاهی با مهربانی زیاد و ملاطفت فراوان موجب شوید کارمند بابت حفظ شغل خود از شما خواهش کند که تصمیمتان را عوض کنید ، اگر تصمیم شما قطعی است ، پس فضا را به نحوی مدیریت نکنید که کارمند احساس کند باید از شما مدام طلب بخشش کند تا شما به او فرصت تازه ای دهید ، زیرا زمانی که کارمند از شما خواهش می کند ممکن است در آخر حس کند به او بی احترامی شده و غرورش نادیده گرفته شده ، پس به او احترام بگذارید…

همه ما در زندگی و تحت شرایط مختلف، طعم اخراج شدن را خواهیم چشید؛ پس طوری با کارمندتان رفتار کنید که دوست دارید فرد دیگری همین رفتار را با شما داشته باشد.

 

امیدوارم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشه…

نظرات خودتون رو با ما در میان بذارید.

دوره ادمینی اینستاگرام
, , , ,
نوشتهٔ پیشین
چگونه یک کنفرانس خوب ارائه دهیم؟
نوشتهٔ بعدی
افزودن تب های اضافی به ووکامرس

این مطالب نیز به شما پیشنهاد میشود…

نتیجه‌ای پیدا نشد.

0 0 رای ها
رتبه بندی مقاله
اشتراک
اطلاع از:
guest

6 نظرات
بیشترین امتیاز
جدیدترین قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات
فهرست
6
0
درباره این مطلب نظری دارید؟x