انواع بازاریابی در ایران

معرفی انواع بازاریابی رایج در ایران

معرفی انواع بازاریابی رایج در ایران

انواع مختلفی از استراتژی‌ها وجود دارد که تیم‌های بازاریابی برای انتقال مزایای محصول یا خدمات به مردم، از آنها استفاده می‌کنند. اما بهترین استراتژی کدام است؟ در این مقاله با 12 نوع مختلف از استراتژی‌های بازاریابی کسب ‌و کار آشنا می‌شوید که بیشترین کاربرد را در شرکت‌های ایرانی دارند.

بازاریابی چیست؟

انجمن بازاریابی آمریکا، بازاریابی را به ‌عنوان «فعالیت، مجموعه‌ ای از موسسات و فرآیندهایی برای تولید، برقراری ارتباط، ارائه و تبادل پیشنهادهایی که برای مشتریان، کلاینت‌‌ها، شرکا و به ‌طور کلی جامعه دارای ارزش هستند» توصیف می ‌کند.

از آنجایی که این تعریف بسیار گسترده است، همزمان با گسترش فناوری ما، فضای زیادی برای رشد دنیای بازاریابی فراهم می‌‌شود. همان ‌طور که نیازهای ما تغییر می‌‌کند و توسعه می ‌یابد، استراتژی‌های بازاریابی موجود که شرکت‌ها استفاده می‌‌کنند نیز تغییر می‌‌کند.

اینستاگرام امیرحسین فخاری - آموزش اینستاگرام - آموزش بلاگری - آموزش کسب و کار

بازاریابی چیزی فراتر از تبلیغاتی است که در تلویزیون یا بیلبوردهای کنار خیابان می‌بینید. بازاریابی راهی است که شرکت‌ها با مخاطبان خود ارتباط برقرار و برند خود را ایجاد می‌‌کنند. استراتژی‌های بازاریابی یک شرکت تکرار شونده هستند و استراتژی‌ها با نیازهای مخاطبان تغییر می‌کنند.

بازاریابی B2C

بازاریابی B2C مخفف کسب و کار به مصرف کننده است. این یعنی مخاطب هدف، مصرف کننده مستقیم محصول یا خدمات است. بسته به نوع محصول، چرخه فروش برای یک محصول B2C می‌تواند بسیار کوتاه باشد و فرآیند تصمیم گیری که مصرف کنندگان طی می‌کنند چندان درگیرکننده نیست.

اکثر تبلیغاتی که مردم می‌بینند از نوع بازاریابی B2C هستند. به عنوان مثال استراتژی‌های بازاریابی B2C عبارتند از:

  • یک تبلیغ تلویزیونی برای شکلات
  • تبلیغات اینستاگرام برای فروشگاه پوشاک
  • کوپن‌های ارسال رایگان برای یک فروشگاه

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی یک استراتژی است که در آن شما از طریق ایمیل به مشتریان بالقوه خود پیام بازاریابی ارسال می‌‌کنید. این استراتژی هم در بازاریابی B2B و هم B2C استفاده می‌‌شود و یکی از موثرترین راه‌ها برای اطمینان از رسیدن به بازار هدف است.

یکی از مزایای عمده بازاریابی ایمیلی این است که به راحتی می‌ توان نوعی تقسیم‌ بندی را در پیام‌های بازاریابی خود پیاده‌ سازی کرد. اگر می‌‌خواهید آزمایش کنید که کدام مخاطب به پیام‌‌های خاصی پاسخ می‌دهد، بازاریابی ایمیلی یک استراتژی عالی است.

بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفنی، بازاریابی مستقیم کالا یا خدمات به مشتریان بالقوه از طریق تلفن، اینترنت یا فکس است. بازاریابی تلفنی ممکن است توسط بازاریاب‌های تلفنی یا به طور فزاینده‌ای با تماس‌های تلفنی خودکار یا «تماس‌های رباتیک» انجام شود.

ماهیت مزاحم بازاریابی تلفنی و همچنین گزارش‌های کلاهبرداری از طریق تلفن، باعث واکنش شدید علیه این شیوه بازاریابی مستقیم شده است. بازاریابی تلفنی ممکن است به عنوان «فروش از راه دور» یا «فروش داخلی» نیز شناخته شود.

چهار نوع رایج از بازاریابی تلفنی شامل تماس‌های خروجی، تماس‌های ورودی، تولید سرنخ و تماس‌های فروش است. بازاریابی تلفنی ممکن است از یک مرکز تماس، یک دفتر یا یک خانه انجام شود. بسیاری از اوقات، بازاریابی تلفنی می‌تواند شامل یک تماس برای ارزیابی علاقه یا مناسب بودن محصول باشد و تماس های بعدی برای پیگیری فروش انجام می‌شود.

ممکن است از داده‌های مختلفی برای محدود کردن پایگاه‌های اطلاعاتی بزرگ اسامی استفاده شود تا فقط با تعداد کمی از مشتریان با احتمال خرید بالاتر، تماس گرفته شود. بازاریابی تلفنی توسط مشاغل انتفاعی، موسسات خیریه غیرانتفاعی، گروه‌ها و نامزدهای سیاسی، نظرسنجی، درخواست کمک مالی، تحقیقات بازاریابی و سایر سازمان‌ها استفاده می‌شود.

بهینه سازی موتورهای جستجو

بهینه سازی موتور جستجو که به صورت مخفف SEO شناخته می‌شود، مجموعه‌ای از فرآیندها با هدف بهبود دیده شدن وب سایت در موتورهای جستجو (به ویژه گوگل) است. تمام این فرآیندها با هدف به دست آوردن ترافیک ارگانیک بیشتر انجام می‌شود.

اساسا، سئو یعنی برآوردن نیازهای جستجوی کاربران با ایجاد محتوای مرتبط و با کیفیت بالا و ارائه بهترین تجربه کاربری ممکن است. فعالیت‌های سئو می‌تواند هم در سایت و هم خارج از سایت انجام شود. به همین دلیل ممکن است اغلب سئو را به دو دسته «On-Page» و «Off-Page» تقسیم کنند.

در عمل، سئو معمولا شامل موارد زیر است:

  • تحقیق کلمات کلیدی
  • تولید و بهینه سازی محتوا
  • بهینه سازی فنی
  • لینک سازی

روزانه کاربران گوگل میلیاردها جستجو را برای به دست آوردن اطلاعات و پیدا کردن محصولات مورد نیاز خود انجام می‌دهند. از این رو چندان غافلگیرکننده نیست که موتورهای جستجو معمولا یکی از بزرگترین منابع ترافیک وب‌سایت‌ها هستند.

برای استفاده از پتانسیل این منبع ترافیک، باید برای کلمات کلیدی هدف خود در نتایج جستجوی برتر ظاهر شوید. هر چه رتبه بالاتری داشته باشید، افراد بیشتری از صفحه شما بازدید می‌کنند. این یعنی احتمال جذب مشتریان بالاتر و افزایش آگاهی نسبت به برند که برای بقای کسب و کارتان ضروری است.

بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا راهی است که شرکت‌ها از آن برای ارتباط و تاثیرگذاری بر مشتریان استفاده می‌کنند. این شیوه بازاریابی مبتنی بر ایجاد اعتماد و تقویت روابط بلندمدت است. بازاریابی درونگرا به بازاریابان کمک می‌کند تا تجربه ای برای مشتری ایجاد کنند که مشتریان بالقوه را جذب می‌کند و دیده شدن را به گونه‌ای افزایش می‌دهد که مردم احساس «در معرض تبلیغات قرار گرفتن» نداشته باشند.

عنصر اصلی بازاریابی درونگرا، محتوا است. ممکن است اصطلاح «محتوا پادشاه است» را شنیده باشید، در بازاریابی درونگرا محتوا واقعا پادشاه است. این یعنی کیفیت بر کمیت غلبه دارد و این همان چیزی است که بازاریابان باید در استراتژی بازاریابی درونگرای خود در اولویت قرار دهند. اما بازاریابی درونگرا فراتر از ایجاد محتوای عالی است.

صنایعی که بسیار منظم، پر هزینه و یا برای کمک به مردم در طی یک فرآیند نیازمند اطلاعات و راهنمایی هستند؛ می‌توانند از بازاریابی درونگرا استفاده کنند. این صنایع شامل مراقبت‌های بهداشتی، خدمات مالی، تولید، استخدام و آموزش است.

بازاریابی رابطه ای

بازاریابی رابطه ای برای تقویت وفاداری مصرف کننده ایجاد شده است. برخلاف جذب مشتری که بر اهداف کوتاه مدت و فروش فردی متمرکز است؛ بازاریابی رابطه ای با هدف افزایش ارزش طول عمر مشتری و ارائه اطلاعاتی که مستقیما با نیازها و علایق آنها متناسب است انجام می‌شود.

این نوع بازاریابی شامل یک طرح بازاریابی است که بر حفظ مشتری و رضایت از تراکنش‌ها یا جمعیت شناسی تمرکز دارد. آیا می‌دانستید که 20 درصد از مشتریان فعلی شما 80 درصد از درآمد آینده شرکت شما را تشکیل خواهند داد؟

علاوه بر این، مشتریانی که به طور کامل درگیر هستند همیشه بیشتر خرج می‌کنند. این یک پیشرفت طبیعی است که در سفر خریدار اتفاق می‌افتد. کل این استراتژی در مورد پرورش وفاداری مشتری و توجه به مشتریان فعلی است.

بازاریابی رابطه ای با تمرکز بر شخصی سازی تعامل با مشتری، مزایای زیادی را برای کسب و کار به دنبال دارد. در اینجا به چند مورد از مهمترین مزایای این نوع بازاریابی اشاره کردیم:

  • افزایش رضایت مشتری
  • بهبود نرخ حفظ مشتری
  • تقویت بازاریابی دهان به دهان
  • بهبود نرخ تبدیل
  • افزایش همکاری و ارتباطات
  • دریافت بازخوردهای مثبت

این نوع بازاریابی که به شدت بر تبلیغات دهان به دهان متکی است، برعکس بازاریابی تراکنشی است. در بازاریابی تراکنشی، پیامدهای یک رابطه نادیده گرفته می‌شود و مستقیما به سمت فروش می‌روید. توسعه یک استراتژی بازاریابی رابطه قوی اولین قدم برای ایجاد روابط قوی با مشتریان بلندمدت است.

بازاریابی عصبی

بازاریابی عصبی مطالعه چگونگی واکنش مغز افراد به تبلیغات و سایر پیام‌های مرتبط با برند است که با نظارت علمی بر فعالیت امواج مغزی، ردیابی چشم و پاسخ پوست انجام می‌شود. این تکنیک‌های بازاریابی عصبی برای مطالعه مغز برای پیش بینی رفتار تصمیم گیری مصرف کننده استفاده می‌شود. همچنین از بازاریابی عصبی می‌توان برای دستکاری رفتار مصرف کننده استفاده کرد.

بازاریابان از سیگنال‌های عصبی و سایر سیگنال‌های فیزیولوژیکی برای به دست آوردن بینشی در مورد انگیزه‌ها، ترجیحات و فرآیندهای تصمیم گیری مشتریان استفاده می‌کنند. آنها همچنین از این تحقیق برای پیش بینی نحوه عملکرد یک محصول، خدمات یا کمپین بازاریابی خاص استفاده می‌کنند.

بازاریابی برند

بازاریابی برند یک برنامه بلندمدت و استراتژیک را برای افزایش مستمر شناخت و شهرت یک برند توصیف می‌کند. هدف بازاریابی برند ایجاد پایگاهی از مشتریان وفادار است که همیشه در حال رشد هستند. این امر با برقراری ارتباط مستمر و مداوم به روش‌های معنادار و جذاب با هویت و ارزش‌های برند حاصل می‌شود.

در یک شرکت، بازاریابی برند یک استراتژی فراگیر و دائما در حال تحول است. رویکرد یک برند نسبت به ارتباطات، فروش و محصولات را به گونه‌ای با ترویج محصولات و خدمات تعریف می‌کند که برند کلی برجسته شود. حفظ هویت و شهرت برند برای یک استراتژی بازاریابی برند موفق مهم است.

 

 

دوره ادمینی اینستاگرام
نوشتهٔ پیشین
علائم حساسیت فصلی و راهکارهای درمان آن
نوشتهٔ بعدی
آشنایی با دو بار خرج کردن و نحوه جلوگیری از حملات

این مطالب نیز به شما پیشنهاد میشود…

نتیجه‌ای پیدا نشد.

5 1 رای
رتبه بندی مقاله
اشتراک
اطلاع از:
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات
فهرست
0
درباره این مطلب نظری دارید؟x