همه چیز درباره سئو

با سلام خدمت کاربران عزیز آکادمی انار، با مقاله همه چیز درباره سئو همراه شما هستیم و دوست داریم که کاملترین مقاله درباره سئو را در اینجا برای شما جمع آوری کنیم که اگر سئو را به خوبی نمیشناسید با این مقاله از وب سایت آکادمی انار شناخت دقیق و کاملی از SEO بدست آورید. پس همراهمون باشید…

 

سئو چیست؟

اول از هر چیز باید به این سوال پاسخ دهیم. اصلاً سئو چیست؟

دقت کردید؟ زمانی که شما واژه ای را در گوگل جستجو میکنید، گوگل بهترین وب سایت ها را در آن زمینه به شما معرفی میکند تا پاسخ سوال یا نیاز خود را برطرف کنید، اما پشت پرده این ماجرا را میدانید؟ وب سایت ها سر این موضوع که در صفحه اول گوگل باشند و شما روی وب سایت آنها کلیک کنید تلاش زیادی میکنند و به اصطلاح جنگ های زیادی را پیروز گشته اند تا به این جایگاه دست پیدا کنند.

اینستاگرام امیرحسین فخاری - آموزش اینستاگرام - آموزش بلاگری - آموزش کسب و کار

برای مثال به کلمه ای که من در گوگل جستجو کردم نگاه کنید!

جستجو در گوگل - آموزش سئو - سئو چیست

من کلمه “خرید آیفون X” را جستجو کردم و گوگل در جواب به من تقریباً 12.200.000 نتیجه برای من لیست کرد که البته سه نتیجه اول برای من اهمیت بالای داره چون 90% کاربران فقط صفحه اول گوگل را چک میکنند و از این مقدار 60% روی سه لینک اول کلیک میکنند!

بهتر بدونید که گوگل به صفحه نتایج جستجو SERPS میگوید. در هر صفجه از SERPS گوگل تنها 10 نتیجه وجود دارد و برای مشاهده سایر نتایج باید به صفحه دوم، سوم و الی آخر مراجعه کنید. یعنی در صفحه اول گوگل تنها 10 نتیجه وجود دارد و 90% از بازخوردهای این کلمه را هم همان وب سایت های دریافت میکنند که در صفحه اول دارای جایگاه و رتبه مناسب هستند.

حال این سوال پیش می آید که چگونه بر چه اساسی گوگل این وب سایت ها را رتبه بندی میکند؟ مثلا چگونه تشخیص میدهد که 10 نتیجه اول چه وب سایت های باشند؟ خب این دقیقاً میشود سئو !!! یعنی اگر وب سایت شما در نتایج گوگل جایگاه مناسبی ندارد احتیاج دارید که سئو و مراحل بهینه سازی وب سایت خود را بهبود بخشید.

اگر شما صاحب یک وب سایت هستید و میخواهید ترافیک و مخاطب بیشتری جذب کنید حتماً باید سئو بخشی از تلاش های بازاریابی شما باشد چرا که میتواند بسیار روی افزایش فروش و یا بازدید شما تاثیرگذار باشد.

عنکبوت ها و خزنده های گوگل - سئو چیست

موتورهای جستجوگر مثل گوگل چگونه رتبه بندی میکنند؟

حال سوالی که پیش می آید! موتورهای جستجوگر مثل گوگل چگونه رتبه بندی میکنند؟ درباره اینکه دقیقا موتورهای جستجوگر چه کاری میکنند در مقاله “معماری موتورهای جستجوگر” مفصل درباره این موضوع صحبت کردیم که دقیقاً چه مراحلی در گوگل اتفاق میفتد تا یک نتیجه را به شما نشان دهد. اما میخواهم مختصر مفید اینجا توضیح دهم.

موتورهای جستجوگر مثل گوگل دارای یک سری خزنده یا ربات هستند، این خزنده‌ها (عنکبوت های گوگل) طبق الگوریتم های مختلف گوگل شروع به یافتن و کاوش میکنند وارد وب سایت های مختلف میشوند و آنها را بررسی میکنند در نتیجه این اطلاعات که بدست می آورند را در پایگاه های داده عظیم خود ذخیره میکنند و زمانی که یک کاربر کلمه ای را جستجو میکند، گوگل طبق الگوریتم ها و شرایطی که دارد آن ها را رتبه بندی میکند و در نتیجه به کاربر نمایش میدهد.

عنکبوت های گوگل که نقش خزیدن در بین صفحات وب WEB را بر عهده دارند، به خوبی سایت ها را بررسی میکنند و در این بین سعی میکنند بهترین آنها را بر اساس پارامترهای که مدنظر دارد رتبه بندی کند و مدام در حال تلاش هستند که بهترین وب سایت را در بهترین جایگاه قرار دهد.

 

وب سایت ها چگونه سئو می‌شوند؟

میدانم حالا این سوال برای شما پیش می آید که خب گوگل که داره کار خودش را انجام میدهد، طبق الگوریتم های که دارد وب سایت ها را بررسی میکند و در نهایت آنها را رتبه بندی میکند، اما پس نقش صاحبین وب سایت ها و سئوکارها چیست؟

سئو یعنی دانستن و انجام پارامترهای که برای سئو وب سایت شما مفید است، شما با شناخت این پارامترها و اجرای آنها میتوانید وب سایت خود را بهبود بخشید این عملکرد میتواند به سریع دیده تر شدن و رشد بهتر شما کمک کند و به خزنده های گوگل در شناخت وب سایت شما کمک شایانی کند.

 

اهمیت سئو در وب سایت ها

امروزه بسیار از افراد زمانی که سوالی داشته باشند، یا به چیزی نیاز داشته باشند یا به دنبال خدمات یا محصول خاصی باشند اولین جایی که حضور پیدا میکنند گوگل است! آنها ابتدا درباره چیزی که نیاز دارند جستجو میکنند و چند وب سایت را بررسی میکنند و در نهایت نتیجه گیری میکنند.

این را در نظر داشته باشید که سئو یکی از روش های بازاریابی بسیار مهم محسوب میشود برای مثال اگر دو وب سایت کاملاً مشابه، یک محصول کاملاً یکسان را ارائه کنند کدامیک فروش بیشتری خواهند داشت؟ مسلماً آن سایتی که که جایگاه مناسبی در گوگل داشته باشد.

اگر وب سایت شما در کلمات کلیدی زیادی صفحه اول گوگل باشد، شانس آشنایی با کاربران جدید بیشتری را خواهید داشت. هر چه بیشتر در گوگل باشید شانس بیشتر برای مخاطبین بیشتر و فروش بیشتر….

وب سایت های که در گوگل جایگاه مناسبی داشته باشند اعتماد بیشتری جلب میکنند و کاربران نیز اعتماد بیشتری به آنها دارند، همچنین باعث افزایش اعتبار شما میشود. سئو از آن دسته روش های بازاریابی میباشد که برای شما هزینه بالای ندارد و اگر بدرستی اجرا شود میتواند بازخورد بسیاری مناسبی برای شما داشته باشد.

بهترین کار برای انجام سئو این است که شما خودتان اطلاعات SEO داشته باشید و بهترین سئوکار برای وب سایت شما، خود شما هستید پس برای یادگیری سئو زمان بگذارید.

 

انواع روش ها و تکنیک های سئو

اما سئو به روش ها و تکنیک های مختلفی تقسیم میشود که در ادامه به انواع روش ها و تکنیک های سئو وب سایت میپردازیم:

  • سئو کلاه سفید

در روش سئو کلاه سفید یا white hat seo کاربر از روش های اصولی و کاملاً طبیعی بهرمند میشود و وب سایت خود را کاملاً طبق اصول و طبیعی سئو میکند، در این روش ممکن است نتایج دیرتر بدست آیند اما از ماندگاری بیشتری برخوردار هستند، در روش سئو کلاه سفید کاربر کاملاً طبق قوانین و رهنمودهای موتورهای جستجوگر قدم برمیدارد و بهترین و درست ترین روش سئو همین روش میباشد.

  • سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه یا Black hat SEO نوعی سئو پرخطر به حساب می آید، در این روش کاربر برای کسب رتبه های بهتر و رشد بسیار سریع تر کارهای را مرتکب میشود که الگوریتم های گوگل را به اشتباه بیندازد و یا گمراه کند تا در نتیجه خیلی سریع به نتیجه دلخواه برسد، در این روش ممکن است شما خیلی سریع به رتبه های بالای گوگل برسید اما مطمئن باشید که این رتبه دائمی نخواهد بود و زمانی که گوگل متوجه تخلف بشود وب سایت متخلف را پنالتی میکند و به طور کلی از نتایج حذف میکند، حتی در مواردی دیده شده افرادی که وظیفه سئو یک مجموعه را میپذیرند برای اینکه بتوانند پول خوبی را دریافت کنند از روش های سئو کلاه سیاه استفاده میکنند و در نهایت بازخورد خوبی به مشتری ارائه میدهند اما مشتری بی خبر از همه جا بعد از مدتی کلاً وب سایت خود را از نتایج گوگل حذف میکند و آسیب های بسیاری به سایت خود وارد میکند. برخی از روش های سئو کلاه سیاه عبارت است از: کپی محتوا، لینک های پنهان، خرید بک لینک، لینک سازی اسپم، تبلیغات آزاردهنده مثل پاپ آپ و…

  • سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری چیزی بین سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه به شمار می آید، در این روش کاربر از هر دو روش سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید بهره میبرد تا رتبه بگیرد در صورتی که در این روش هم وب سایت های متخلف جریمه میشوند و بعد از مدتی از نتایج جستجو حذف خواهند شد. در تعریف دیگر سئو کلاه خاکستری ترکیبی از دو روش دیگر میباشد و در برخی مواقع میتواند از روی عدم آگاهی مدیرسایت رخ دهد اما در هر صورت این روش مورد قبول گوگل و سایر موتورهای جستجوگر نبوده و تخلف به حساب می آید.

توصیه به علاقمندان سئو:

اگر به دنبال یادگیری سئو هستید مطمئن باشید بهترین روش برای شما سئو کلاه سفید خواهد بود، هیچ گاه به دنبال این نباشید که تقلب کنید و یا گوگل را گمراه کنید، گوگل همواره در حال بروزرسانی است و طی این سالها همواره در حال رشد و توسعه بوده، با معرفی هر الگوریتم جدید در گوگل، بخش زیادی از وب سایت های متخلف برای همیشه از گوگل اخراج میشوند و هیچ وب سایتی تاکنون با تقلب و تخلف نتوانسته یک وب سایت معتبر و ماندگار شود، امروزه هر وب سایت قدرتمند و معتبری را که مشاهده میکنید حاصل سالها تلاش و بهره گیری از روش های سئو کلاه سفید بوده است. شاید امروزه بخاطر رقابتی که بوجود آمده راه موفقیت یک وب سایت طولانی تر شده باشد اما این بهترین کاری است که شما میتوانید انجام دهید و هیچ گاه باعث پشیمانی شما نخواهد شد.

پیشنهاد میکنم یکبار برای همیشه سئو و تکنیک های صحیح آن را بیاموزید و با علم کامل وارد این حوزه شوید و مطمئن باشید نتیجه از آن شما خواهد بود.

الگوریتم های گوگل - آموزش سئو - سئو چیست

سئو به سه بخش اصلی تقسیم میشود!

اما رسیدیم به سه بخش اصلی سئو! باید بدانید که سئو به سه بخش اصلی تقسیم میشود.

1- سئو داخلی (On-page SEO)

سئو داخلی یا همان On Page SEP به کارهای گفته میشود که داخل وب سایت خود انجام میدهید تا رتبه شما در موتورهای جستجوگر بهبود یابد، از نمونه این کارها میتوان به : تولید محتوا در سایت – لینک دهی بین مطالب – انتخاب کلمه کلیدی – تعیین هدف و مسیر سایت – سئو تصاویر – لینک سازی داخلی بین صفحات سایت و…

2- سئو خارجی (Off-page SEO)

سئو خارجی یا همان Off Page SEO به کارهای گفته میشود که بیرون از وب سایت خود انجام میدهید تا رتبه سایت شما در موتورهای جستجوگر بهبود یابد. از نمونه های سئو خارجی عبارتند از:  تبلیغات در دیگر سایت ها ، رپورتاژ آگهی، لینک سازی خارجی، فعالیت در شبکه های اجتماعی، ایجاد وبلاگ و…

3- سئو فنی یا تکنیکال (Technical SEO)

سئو تکنیکال یا همان Technical SEO به هر اقدامی گفته میشود که با هدف بهبود رتبه سایت در صفحه نتایج جستجو انجام شود. در تعریفی دیگر: سئو تکنیکال شامل تحلیل سایت توسط ربات های گوگل یا Crawl، ایندکس شدن صفحات توسط گوگل و پردازش این موارد برای بررسی تاثیر آنها بر رتبه سایت میباشد.

با سئو تکنیکال شما میتوانید مطمئن شوید که خزنده های موتورهای جستجوگر می‌توانند وب سایت شما را بدون هیچ مشکلی ایندکس کنند مثل: گوگل وبمستر ، گوگل آنالیتیکس و…

 

سئو از اولین مرحله تاسیس سایت شروع میشود و همیشه همراه ما خواهد بود، ابتدا باید تکنیک های سئو داخلی وب سایت خود را بهبود بخشید و سپس به سئو خارجی رجوع کنید، زمانی که وب سایت شما محتوای لازم و قابل قبول نداشته باشد و کیفیت لازم را برخوردار نباشد هر چقدر هم که سئو خارجی یا Off Page SEO انجام دهید کاری بیهوده را انجام داده اید و اگر هزینه کرده باشید این هزینه ثمره ای نخواهد داشت.

به یاد داشته باشید که سئو یعنی وب سایت شما برای مخاطب شما مناسب باشد، نیاز آن را برطرف کند و رضایت مخاطبین را در بر داشته باشد، وب سایتی که مخاطب را شاکی کند مطمئن باشید گوگل را هم شاکی خواهد کرد و وب سایتی در سئو موفق خواهد شد که ابتدا رضایت مخاطبان فعلی خود را داشته باشد و برای جلب رضایت مخاطب ساخته و ایجاد شود.

خوشحالم که تا پایان این مقاله کاربردی در آکادمی انار همراه ما بودید، امیدوارم که این مطلب کیفیت لازم را داشته باشد و اطلاعات خوبی را با شما به اشتراک گذاشته باشد، خوشحال میشویم که نظرات خودتان را در زیر این پست با ما به اشتراک بگذارید و همواره به سایت ما سر بزنید.

ممنونم که همراه ما بودید…

اگر علاقمند به یادگیری حرفه ای سئو هستید به لینک دوره ستارگان سئو مراجعه کنید.

دوره ادمینی اینستاگرام
, ,
نوشتهٔ پیشین
تغییر نام کاربری ادمین در وردپرس
نوشتهٔ بعدی
پادکست اول: طراحی سایت یا بلای پول شما؟

این مطالب نیز به شما پیشنهاد میشود…

5 1 رای
رتبه بندی مقاله
اشتراک
اطلاع از:
guest

10 نظرات
بیشترین امتیاز
جدیدترین قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات
فهرست
10
0
درباره این مطلب نظری دارید؟x