جلسه هفتم اینترنت بیزینس - بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ)

جلسه هفتم : بازاریابی دیجیتال و راهکارهای تبلیغات در اینترنت

 

سلام امیرحسین فخاری هستم، در جلسه هفتم از دوره اینترنت بیزینس همراه شما خواهم بود.

در جلسات گذشته به مباحث مختلفی در حوزه اینترنت پرداختیم و اگر جلسات قبلی را مطالعه نکردید پیشنهاد میکنم حتما جلسات گذشته را مطالعه کنید و استفاده بیشتری ببرید. (دوره اینترنت بیزینس)

بازاریابی دیجیتال چیست ؟

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Internet-Business) به تبلیغات و جذب کاربران به صورت هدفمند و پیشرفته با آمار و ارقام بررسی رفتار مشتری و عوامل دیگر، که موجب یک بازاریابی پیشرفته و سریع می شود، بازاریابی دیجیتال گفته می شود.

اگر تاکنون چیزی از بازاریابی اینترنتی یا همون دیجیتال، نشنیدید جمله بالا کمی سنگین و غیرقابل حضم است قبول دارم اما برای تعریف آن لازم بود.

اما زبان خودمان تر : این واژه همانطور که از نام هایش پیداست مربوط به تبلیغات دیجیتالی می باشد که بیشترین وابستگی این نوع تبلیغات در بستر اینترنت است یا به عقیده بسیاری از افراد کلا مربوط به اینترنت و فضای مجازی است، به هر حال چیزی که مهمه اینه که این نوع تبلیغات که به آن تبلیغات نوین و جدید هم گفته می شود یک نوع تبلیغ به سبک جدید و مدرن است.

 

تبلیغات سنتی (بازاریابی سنتی)

با پیدایش تبلیغات مدرن و بازاریابی دیجیتال جایگاه تبلیغات سنتی و قدیمی از بین نرفت اما کمتر شد.

بازاریابی سنتی که شامل : تبلیغات تلویزیونی ، رادیو ، چاپ و نشریات ، مجله ها، روزنامه ها، بیلبورد ها و یا تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر، تراکت ها ، کارت ویزیت ها و… که همه ما به خوبی با آنها آشنا هستیم، که جز تبلیغات سنتی می باشند.

در تبلیغات سنتی میزان بازدهی یا رفتار کاربران مشخص نبود یعنی نمی توانستید بفهمید چند نفر تبلیغات شما را دیده اند و واکنش آنها به تبلیغ شما چی بوده.

تبلیغات سنتی مزایا و معایب مختلفی داره که چون موضوع جلسه ما مربوط به بازاریابی دیجیتال است، تنها به سه مورد از معایب تبلیغات سنتی اشاره می کنیم که در روش دیجیتال این معایب حل شده اند.

 

  • 1- هزینه تبلیغات سنتی تقریبا خیلی بالاست

همانطور که می دانیم بیشتر مدل های تبلیغاتی سنتی هزینه های بالایی دارند، که برای شرکت های کوچک و یا نوپا قابل انجام نیست و بیشتر شرکت های بزرگ و پردرآمد می توانند ریسک اینکار را بپذیرند.

  • 2- بازخورد مخاطبان قابل پیگیری نیست

تبلیغات سنتی قابل پیگیری نیست، یعنی نمی توانیم بازخورد مخاطبان را بررسی کنیم و نتیجه آن را در استراتژی بازاریابی خود اعمال کنیم.

برای مثال نمی دانیم چه تعداد آگهی ما را می بینند؟ و چه تعداد زمانی برای دیدن یا خواندن آن اختصاص می دهند و چه تعداد به خرید منجرب می شوند.

  • 3- نتیجه گیری مناسب

زمانی که ما دقیقا ندانیم کدام قسمت از بازاریابی ما، مشتریان را جذب می کند و به قول معروف سودآوری دارد، تقریبا هزینه بیهوده زیادی خواهیم داشت.

  • 4- هدفمند نیست

دیگر عیب تبلیغات سنتی هدفمند نبودن آن است، یعنی نمی توانیم طیف مناسبی از مشتریان را انتخاب کنیم که تبلیغات برای آن ها نمایش گذاشته شود. اگر تبلیغات ما هدفمند نمایش داده شود نرخ تبدیل افراد به مشتری بیشتر خواهد شد.

و…

 

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین یا هر اسمی که برای این سبک بازاریابی میشه گذاشت،

(سعی کردم الفاظ مختلف این سبک را نام ببرم تا با همه این کلمات آشنا باشید)

بازاریابی اینترنتی ، انواع مختلفی داره و با روش های مختلفی اجرایی میشه که مهمترین آنها را نام می برم.

 

انواع روش های بازاریابی دیجیتال یا اینترنتی

  • بازاریابی محتوا :

سخت نگیرید خیلی ساده است، بازاریابی محتوا یعنی تولید مطالب مفید برای بازدیدکنندگان علاقمند، این روش یکی از محبوب تری

ن روش های دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی است، که امروزه بیشتر کسب و کارها از این طریق به جذب مشتری می پردازند.

بازاریابی محتوا چندین مدل دارد که همه ما با آن ها آشنا هستیم…

محتوا برای سایت ها یا شبکه های اجتماعی و یا هر جایی که در دسترس مشتریان است، به اینصورت که در سایت یا شبکه های اجتماعی خودتان اطلاعات مفید در زمینه فعالیت خود قرار می دهید، مثلا اگر فروشنده

آلات موسیقی هستید، می توانید مدل های مختلف گیتار و … را معرفی و مورد بررسی قرار دهید و از نحوه نگهداری هر ساز بگویید، مشتریان و یا کاربران دوست دارند اطلاعات کسب کنند و هر جایی که اطلاعات درست و دقیقی بهشون بده به آنجا اعتماد می کنند!!!

(این روش اگر به طور صحیح انجام بشه میتونه تحول عظیمی در تعداد مشتریان شما داشته باشه)

 

  • بازاریابی شبکه های اجتماعی :

این نوع بازاریابی به دلیل اهمیتی که داره به صورت مجزا به آن می پردازیم، اینکه شما وارد شبکه های اجتماعی مختلف بشید خیلی مهمه، چون میتونید طیف وسعی از مخاطبان خود را پیدا کنید و با آنها تعامل ایجاد کنید.

اینکار مانند هر روش دیگری باید حتما اصولی و طبق برنامه انجام شود، شبکه های اجتماعی جلوه شما میان کاربران است پس در اداره آن دقت کنید.

تولید محتوا در شبکه های اجتماعی بسیار موثر و حائذ اهمیت است بصورتی که بصورت مداوم باید انجام شود.

هر شبکه اجتماعی، کاربران منحصر به فردی دارد و روش فعالیت شما در هر شبکه نسبت به شرایط آن باید متغیر و جذاب باشد.

 

 

  • بازاریابی از طریق موتورهای جستجو (مانند گوگل)

همه روش های بازاریابی دیجیتال بهم مرتبط هستند، بازاریابی از طریق موتورهای جستجوگر مانند گوگل به دو صورت امکان پذیر است.

1- تولید محتوا مناسب و جذب کاربر از گوگل بصورت عادی

2- تبلیغ کلیکی به ازای هر کاربر و پرداخت هزینه

در روش اول یعنی تولید محتوا به این صورت است که شما مسائل سئو را مدنظر بگیرید و محتوای مناسب در سایت خود اشتراک بذارید.

و گوگل با توجه به کیفیت سایت و مطلب شما ، بازدیدکنندگان را به سایت شما ارجاع می دهد.

این روش اصولی تر و به صرفه تر است.

 

روش دوم بعنی شما مبلغی به موتورجستجوگر می پردازید در ازای آن بازدیدکننده می گیرید، شما بابت هر کلیک کاربر مبلغ می پردازید.

تفاوت این روش با روش اول

روش اول رایگان است اما روش دوم غیر رایگان

در روش اول نیاز به زمان بیشتری است

اما در روش دوم بلافاصله پس از پرداخت به نمایش گذاشته می شود.

 

  • بازاریابی ایمیلی (ایمیل مارکتینگ)

یکی دیگر از روش های مهم و پر کاربرد، بازاریابی بوسیله ایمیل است، (ایمیل مارکتینگ)

در این روش با توجه به استراتژی شما و یا روش های مختلف از کاربران ایمیل دریافت می کنید و با سیستم های ایمیل مارکتینگ به آنها ایمیل می دهید.

مبحث ایمیل مارکتینگ هم مانند تمام روش های دیگر بازاریابی دیجیتال تخصصی است و طبق برنامه خاصی باید اجرا گردد.

از قابلیت سیستم های ایمیل مارکتینگ اینه که شما بصورت دقیق می تونید رفتار کاربرانی که ایمیل دریافت می کنند را آنالیز و بررسی کنید.

 

  • بازاریابی بوسیله کمپین های تبلیغاتی

در این روش شما کمپین های تبلیغاتی ایجاد می کنید که در سایت های مختلف به نمایش گذاشته شود و به ازای هر کلیک که به شما ختم شود هزینه می پردازید.

سیستم های فراوانی در اینترنت هستند که کمپین تبلیغاتی شما را اجرا می کنند.

از جمله سیستم های ، آی نتورک ، صباویژن و …

 

  • بازاریابی ویدئو مارکتینگ

همانطور که از اسمش پیداست، شما یک ویدئو تبلیغاتی ایجاد می کنید و در شبکه های مختلف به اشتراک می گذارید که به معرفی شما و خدمات شما می پردازد.

البته می تواند این ویدیو کاملا جنبه تبلیغاتی نداشته باشد.

مثلا در یک انیمیشن یا فیلم کوتاه به صورتی بامزه و طنز (یا هر روشی) از خدمات یا محصولات شما حرف زده بشه و به صورتی جالب کاربران تشویق به خرید از شما بشوند.

 

جمع بندی :

روش های بازاریابی دیجیتال زیادی وجود دارد که ما در اینجا به صورت مختصر به چند تا از معروف ترین آنها پرداختیم، مهمترین نکته در اجرای این موارد ، اول کسب اطلاعات کامل و دقیق از آن موضوع است و دوم خلاقیت است !!! خلاق باشید و خلاقانه تبلیغ کنید.

سعی کنید زیاد مطالعه کنید و از روش های مختلف اطلاعات کسب کنید، همه این موارد که ذکر شد تخصصی هستند و حتما باید با یک مشاور یا فرد با تجربه در این زمینه مشورت کنید، در سایت انار به صورت تخصصی در این زمینه ها بحث خواهیم کرد.

 

, , , , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
سیستم های مدیریت محتوا و CMS
نوشتهٔ بعدی
معماری کلی موتورهای جستجوگر-آشنایی با گوگل

این مطالب نیز به شما پیشنهاد میشود…

5 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست