پیدا کردن مسیر زندگی

چطور مسیر زندگی خود را پیدا کنیم؟

دچار سردرگمی شدم! احساس می‌کنم هیچ هدفی در زندگی ندارم یا هنوز هدف زندگی خودم را پیدا نکردم. نمیدانم به چه چیزی علاقمندم یا از انجام چه کاری لذت می‌برم؟ نمیدانم های زیادی در سر دارم و گاهی اوقات فشارهای اطرافیان هم میتونه این احساس رو شدت بده…

اگر با به جای جملات کلیشه از حقیقت ها صحبت کنیم باید بگم که همه ما بخشی از زندگی کاملاً مبهم و بی هدف بودیم! نمیدانستیم برای چی زندگی می کنیم یا هدف ما از این دنیا چیه؟ باید برای چه چیزی بجنگیم؟ وازه ای با نام رسالت فردی این روزها خیلی مُد شده و مدام تکرار می‌شود اما در این مقاله قصد دارم خیلی عملی و خودمانی درباره این قضیه صحبت کنم.

هنوز هدفم از زندگی معلوم نیست!

هیچ اشکالی نداره اگه هنوز هدفت از زندگی کردن معلوم نیست! همه انسان ها بخشی از زندگی رو اینطور سپری کردن، همین که این حس رو داری یعنی جوینده هستی و همانطور که میدونی جوینده، یابنده است. یا به قول مولانا هر چیز که در جستن آنی، آنی. پس نگران نباش و بدون این مقطع از زندگی کاملاً طبیعی است و در هر سنی و در هر جایگاهی هم ممکن به سراغ ما بیاد.

اینستاگرام امیرحسین فخاری - آموزش اینستاگرام - آموزش بلاگری - آموزش کسب و کار

منحصر به فرد

تو منحصر به فردی

قصد ندارم که بی دلیل بهت انگیزه بدم اما با واقعیت خودت کنار بیا، همه ما انسان ها منحصر به فرد هستیم و این رو میشه از هزاران علامتی که خداوند در ما قرار داده متوجه شویم، از اثر انگشت و قرنیه چشم بگیر که بشر آن را کشف کرده تا بسیاری از مواردی که هنوز بشر به آن دست پیدا نکرده! خداوند هر کدام از ما را با وجود تمام شباهت های که با یکدیگر داریم اما متفاوت آفریده!

وقتی به این باور برسی که تو منحصر به فردی و کاملاً متفاوت آفریده شدی، هیچ گاه با کارهای تکراری و شبیه به دیگران عمر خودت را حرام نخواهی کرد، اگر احساس کردی تنهایی یا هیچ یاوری نداری یادت باشه که میلیون ها سلول دارن در بدن تو بدون سروصدا دارن کار خودشون رو به نحو احسنت انجام می‌دهند تا تو به زندگی ادامه بدی.

پس به این باور برس که اصلاً بی دلیل خلق نشدی و قرار نیست بی هدف زندگی کنی! درون تو پر از هدف و امیدواریه پس به جای منفی های اطرافت به مثبت های درونت نگاه کن…

 

من استعدادی ندارم

این غیر ممکن که انسانی در این دنیا پا بگذارد اما استعدادی نداشته باشد، هیچ موجودی در این دنیا بی استعداد نیست! حتی موجودات کوچک و ذره بینی در این دنیا هدف و مفهومی برای ادامه حیات دارند و تاثیر مثبتی در این دنیا دارند. هیچ موجودی بی علت خلق نشده و تو بی استعداد نیستی! اگر استعداد ها و مهارت های خودت رو پیدا نکردی دلیل بر بی استعدادی تو نیست! تو فقط نیاز به تمرین و خودشناسی بیشتر داری، همین.

هزاران استعداد و مهارت درون تو وجود داره که کافیه تو آنها را فعال کنی به محض اینکه جرقه‌ای بخوره فعال می‌شوند و زندگی تو را تغییر می‌دهند. انسان های بی شماری در این دنیا به این قدرت درونی خود پی بردند و از آن استفاده کردند و افراد زیادی هم بوده که نتوانستند این درونیات خود را پیدا کنند، دلیل کاملاً روشن و واضح است. ابتدا باید خودت را جدی بگیری و دوم جوینده باشی تا یابنده شوی، کسی که درگیر روزمرگی و پارادوکس باشد فرصتی برای یافتن خود پیدا نمی‌کند. از تو میخوام برای خودشناسی بهتر و یافتن درونیات خودت وقت بذاری، مطالعه کنی، آموزش ببینی، با خودت خلوت کنی و هزاران کار که برای تو لازمه تا حقیقت خودت را پیدا کنی.

 

از هیچ تا همه چیز

در پادکستی که به تازگی در آکادمی انار منتشر شده به همین مباحث پرداختیم، اول از همه خواهشی که دارم اینه که برای خودت وقت بذاری و این پادکست 120 دقیقه ای را گوش کنی! در پادکست از هیچ تا همه چیز به خودشناسی و خودباوری پرداختیم و راهکارهای بسیاری برای یافتن استعدادها و مهارت ها معرفی کردیم که آمیخته از صدها کتابی است که طی این سالها مطالعه کردم و تجربیات که در این سالها به آن دست پیدا کردم همه و همه در یک پادکست 120 دقیقه ای جمع آوری شده تا تو از آن استفاده کنی و اگر به کمک این پادکست تغییرات مثبتی را در زندگی خودت ایجاد کردی برای من و تیم انار افتخار بسیار بزرگی است.

پادکست از هیچ تا همه چیز

مهارت پخت نان

چگونه استعدادها و مهارت‌های خود را پیدا کنیم؟

در ادامه میخواهم چندین راهکار اساسی برای یافتن استعداد و مهارت های فردی به شما معرفی کنم البته قبل از معرفی روش ها باید بگم که همه ما به انجام کارهایی علاقمندیم که ممکن هنوز آن ها را ندیدیم یا با آنها آشنا نشدیم یا به اندازه کافی به آنها دقت نکردیم، برای یافتن استعداد و علایق خود باید کارهای مختلفی را انجام دهیم و فقط با فکر کردن و تئوری ها نمی‌توانیم به این مهم دست پیدا کنیم، پس باید دست به اقدام شوید و به دل ماجرا بزنید.

1- از بیرون به خودت نگاه کن

اولین ترفندی که برای یافتن استعدادهای ما بسیار حیاتی و مهم است اینه که از بیرون به خودمون نگاه کنیم. اما چطور می‌توانیم از بیرون به خودمان نگاه کنیم؟ می توانیم از دوستان و نزدیکان خودمون بخوایم اینکارو بکنن! اونها ابعاد و زوایایی از ما را می‌بینن که شاید ما هیچ گاه قادر به تماشای آن نبودیم، پس یه ترفند عالی برای کشف استعداد و مهارت های ما اینه که از دوستان و نزدیکان خودمون بخوایم که نظر بدن و این دو سوال زیر رو حداقل از 5 نفر از نزدیکان خودت که زمان بیشتری با آنها سپری می‌کنی بپرس.

  • به نظر شما من چه کاری رو خیلی خوب انجام میدم؟
  • به نظر شما من توی چه کاری مهارت یا استعداد دارم؟

شاید به نظر کار ساده‌ای به نظر برسه اما باور کنید بعضی اوقات پاسخ این دو سوال از اطرافیان ما را متعجب می‌کنه چون خیلی وقت ها ما اصلاً توجهی به کارایی که می‌کنیم نداریم و این اطرافیان هستن که متوجه آن می‌شوند. پس سعی کنید با نظرات دیگران به زوایایی از خودتان برسید که تا به حال به آن توجه نکرده بودید.

یافتن مهارت فردی

2- کارای پیش پا افتاده

تا حالا شده انجام یه کاری برای شما خیلی ساده و پیش پا افتاده باشه اما برای دیگران سخت و دشوار؟ مثلاً یه کاری رو شما به راحتی انجامش میدین اما بقیه با زمان بیشتر و انرژی بیشتری مجبورن اون کار رو انجام بدن، این میتونه توانایی شما رو در انجام اون کار نشون بده… تا حالا بهش دقت کرده بودین؟

گاهی اوقات ما بعضی از کارایی که انجام میدیم رو خیلی جدی نمیگیرم مثلاً ممکن بگیم که آشپزیه دیگه کار خاصی نیست، خب همین آشپزی یه مهارت خیلی تخصصی و جذابه و خیلیا با آشپزی میلیاردر شدن! هیچ وقت مهارت های خودتون رو دست کم نگیرین. یه نفر ممکن هنر خاصی توی ساخت وسایل هنری داشته باشه، یا یه نفر یه طرحی رو که میبینه خیلی راحت روی کاغذ میتونه پیاده سازی کنه، ازتون میخوام که به کارایی که انجام میدین دقت بیشتری داشته باشین مهارت های پنهانی هستن که ما بهشون توجه نداریم و فقط کافیه یکم توجه خودمونو بالا ببریم به نکات ساده و حتی پیش پا افتاده…

مهارت - استعداد

3- از انجام چه کاری خسته نمیشی؟

ممکنه استعداد پنهان شما یه جور دیگه خودنمایی کنه. از انجام چه کارهایی خسته نمی‌شوید؟ از انجام چه کارهایی لذت می‌برید؟ چه کارهایی را در اوقات فراغت خود انجام می‌دهید؟ فرض کنید که تمام امور بر وفق مراد است و امروز را باید برای خودتان وقت بگذارید. چه کارهایی می‌کنید؟ مثلاً به سراغ ساز خود می‌روید؟ به باغبانی روی میاورید؟ یا قلم به دست می‌گیرید و شروع به نوشتن می‌کنید؟

به هر کاری که روی آوردید، در واقع در انجام آن کار استعداد دارید و توانمند هستید. پس اگر به دنبال کشف استعداد پنهان خود هستید، فهرستی از این کارها ایجاد کنید. حتی ممکن که من اصلاً نجاری بلد نباشم اما کنار یک نجار که می‌ایستم و کار کردن آن را تماشا میکنم لذت ببرم، همین این رغبت شما میتونه نشون بده که یه استعدادی درون شما هست که داره بهتون چشمک میزنه و منتظر که شما فعالش کنید، پس حواستون به خودتون و علایقتون باشه دیگه…

 

4- علاقه ای که رها شده

آیا موضوعی وجود دارد که از گذشته دور به آن علاقمند بوده ‌باشین؟ یا به دلایل مختلف از آن غافل شده باشین؟ اما هنوز هم بر این باورید که می‌توانید در آن صاحب نظر و توانا باشید؟ ممکن در بچگی از انجام کاری منع شده باشین یا توسط معلمین خود نادیده گرفته شده باشید یا بخاطر اینکه قبل تر این موضوع را در جمعی بیان کرده اید و مورد مسخره قرار گرفتین آن را رها کردین بعضی وقتا اطرافیان باعث دلسردی ما میشن که باید بدونید شما باید روی ارزش های خودتان ایستادگی کنید اگر چنین علاقه ای دارید حتما به دنبال آن بروید یا یه بازنگری روی آن داشته باشید چون ممکن که یکی از استعدادهای پنهان شما در آن موضوع یا حواشی آن نهفته باشد.

رسالت فردی

5- عاشق چه کاری هستید؟

وقتی می‌گوییم عاشق چه کاری هستید منظورمان این نیست که فقط کارتان را دوست داشته باشید، منظور اینه که از انجام چه کاری خسته نمی‌شوید؟ گذر زمان را احساس نمی‌کنید؟ وقتی در حال انجام آن هستید عمیقاً از آن لذت می‌برید و حتی اگر هیچ هزینه ای بابت آن کار دریافت نکنید اما بازهم حاضر به انجام دادن آن هستید. کاری که شما عاشقش هستید این چند ویژگی رو داره.

بعضی از افراد از همان ابتدا که بحث علاقه و مهارت پیش میاد بیشتر به درآمد و سوددهی آن فکر می‌کنند در صورتی که بله بحث درآمدزایی هم مهم است اما در درجه اول شما باید مهارت ها و کارهایی که ذاتاً به آن علاقمند هستید را انجام دهید تا رشد پیدا کنید و خودتان را بهتر بشناسید! بخاطر همین چرتکه انداختن ها بوده که امروزه درصد زیادی مردم مشغول به انجام کارهایی هستند که اصلاً به آن علاقه ای ندارند و یا در طول هفته کاری مدام منتظر آخر هفته و تعطیلات هستند تا از کار خود فرار کنند!

اگر به دنبال علایق و مهارت های خودتان نروید در نهایت اجباراً اسیر روزمرگی یا Daily Life خواهید شد و روند فرسایشی را طی خواهید کرد.

 

اقدام کن، منتظر نمون!

برای پیدا کردن خودتان باید کارهای مختلفی را انجام دهید، از فکر کردن زیادی بپرهیزید گاهی اوقات فکر کردن زیاد موجب پریشانی بیشتر شما می‌شود خواهشی که دارم اینه که اگر در جستجوی تغییر هستید لطفاً اقدام کنید، یادگیری مهارت های مختلف را شروع کنید. فقط با انجام کارهای مختلف و یادگیری چیزهای مختلف هست که شما به چالش کشیده میشین و باعث میشه که رشد در شما اتفاق بیفته…

به یک نوزاد دقت کنید! از وقتی که ماهیچه ها قدرت پیدا میکنن شروع میکنه به چهار دست و پا حرکت کردن و چیزای مختلف رو امتحان میکنه، حتی خطراتی در این مسیر اونو ممکن تهدید کنه اما از یه جا موندن بیشتر باید ترسید! چی میشه همه ما که در بچگی اینقدر کنجکاو و اهل عمل بودیم رفته رفته کمتر عمل می کنیم و بیشتر درگیر محدودیت های ذهنی خودمان می‌شویم؟ برای جلوگیری از این محدودکننده ها من دو پیشنهاد اساسی و مهم برای شما دارم که میل خودتان است که اقدام کنید یا اقدام نکنید!

اقدام اول: پادکست از هیچ تا همه چیز رو گوش کن

اولین قدم که بهت پیشنهاد میکنم اینه که پادکست از هیچ تا همه چیز رو از این لینک تهیه کنی که مبلغ این پادکست کمتر از هزینه یک پیتزا خیلی معمولیه، پس به اندازه یک وعده معمولی برای شکم یکبار برای وعده ذهنی که بسیار هم پر اهمیت تر هم هست هزینه کنید. این پادکست رو در خلوت و با تمرکز گوش کنید و یادتون باشه برای خودتون وقت بذارین.

اقدام دوم: دوره های آموزشی مورد علاقت رو شرکت کن

دومین اقدام اینه که بگرد و دوره های آموزشی مورد علاقت رو پیدا کن و شرکت کن اگر به مباحث دیجیتال مارکتینگ و طراحی سایت و کسب درآمد از اینترنت علاقمند هستید پس بهتون پیشنهاد میکنم به این لینک مراجعه کنید و دوره های آموزشی آکادمی انار رو یه بررسی داشته باشید و هر کدام که در زمینه علایق شما بود را شرکت کنید، اگر هم به مباحث دیگری علاقمند هستید حتماً بگردید و مجموعه معتبری پیدا کنید تا از دوره های آموزشی مرتبط با علایقتان استفاده کنید، این اقدام برای پیشرفت شما ضروریه لطفاً اگر دوست داری تغییری درون زندگی خودت ایجاد کنی به وعده های آموزشی و ذهنی خودت بیشتر بها بده و یه مدت امتحانی هم که شده اینکارو بکن تا خودت نتایجش رو ببینی.

 

جمع بندی:

بدون شک یکی از مهم ترین مقالات آکادمی انار را مطالعه کردید و امیدوارم که با دقت نکات این مقاله را مطالعه و نکته برداری کرده باشید و در انتها به 2 اقدامی که گفتم عمل کنید تا انشاالله به زودی از بازخوردهای مثبتی که از این مقاله گرفتید به گوش ما هم برسه و حسابی به شما افتخار کنیم. هدف اصلی ما از این مقاله تلنگری به شما بود که باعث اقدام شما بشه و امیدوارم این نقطه از زندگی شما باعث تغییرات مثبتی درون شما بشه. حتماً این مقاله رو هم با دوستانتون به اشتراک بذارید تا دومینو وار به همدیگه کمک کنیم و دنیای بهتری برای خودمان و دیگران بسازیم.

ارادتمند شما امیرحسین فخاری

دوره ادمینی اینستاگرام
, ,
نوشتهٔ پیشین
آموزش درآمدزایی از یوتیوب
نوشتهٔ بعدی
چطور به درآمد 10 میلیون در ماه برسیم؟

این مطالب نیز به شما پیشنهاد میشود…

5 3 رای ها
رتبه بندی مقاله
اشتراک
اطلاع از:
guest

2 نظرات
بیشترین امتیاز
جدیدترین قدیمی‌ترین
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات
فهرست
2
0
درباره این مطلب نظری دارید؟x