آزمایش PLCC و ارزیابی پلاکت‌های خونی

اندازه‌گیری و شمارش تعداد پلاکت‌های خونی با انجام آزمایش PLCC امکان‌پذیر است. سلول‌هایی که به لخته شدن خون کمک می‌کنند پلاکت‌ها هستند. هرگاه مقدار آن‌ها در بدن کم شود فرد می‌تواند در معرض ابتلا به سرطان، عفونت و یا سایر مشکلات سلامتی قرار گیرد. در مقابل با افزایش پیدا کردن تعداد پلاکت‌ها، افراد ممکن است در معرض خطر لخته شدن خون یا سکته قرار گیرند. به همین منظور آزمایش PLCC تجویز می‌شود. اگر قصد دارید بدانید بالا بودن PLCC در آزمایش خون نشانه چیست؟ ادامه مطالب را دنبال نمایید.

آزمایش PLCC چیست؟

یکی از رایج‌ترین و سریع‌ترین آزمایش‌هایی که با کمک آن می‌توان تعداد پلاکت‌های خون را اندازه‌گیری کرد، آزمایش PLCC است. قبل از هر چیز بهتر است بدانیم Platelet چیست و چه نقشی در سلامتی بدن دارد؟

ترومبوسیت‌ها یا پلاکت‌ها، سلول‌های ریز خونی هستند که از سلول‌های مغز استخوان تولید می‌شوند. این سلول‌ها هنگامی که به رگ‌های خونی آسیب یا صدمه‌ای وارد شود، لخته ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال پس از بریده شدن انگشت مقداری از پلاکت‌ها با عامل لخته کننده خون (پروتئین‌های موجود در خون) آمیخته شده و موجب توقف خونریزی می‌شوند. ممکن است در یک قطره خون هزاران پلاکت وجود داشته باشد.

انجام آزمایش PLCC یا شمارش تعداد پلاکت‌ها به عنوان یک بخش کوچک از شمارش کامل خون شناخته می‌شود. این آزمایش می‌تواند علاوه بر شمارش پلاکت‌های خونی، تعداد گلبول‌های سفید و قرمز را اندازه‌گیری کند. مغز استخوان منبع اصلی تولید‌کننده سلول‌های خونی در بدن به حساب می‌آید.

اینستاگرام امیرحسین فخاری - آموزش اینستاگرام - آموزش بلاگری - آموزش کسب و کار

در حالت کلی اندازه‌گیری تعداد پلاکت خون می‌تواند میزان توانایی خون برای ایجاد لخته و تولید سلول‌هایی که قرار است به پلاکت تبدیل شوند، را نشان دهد. این رویه‌ها در اثر بیماری یا درمان دارویی ایجاد می‌شوند. آزمایش PLCC با استفاده از فناوری‌های آزمایشگاهی به دو صورت تجزیه‌وتحلیل نمونه خون به صورت خودکار انجام می‌شود.

شرایط انجام آزمایش PLCC

تعداد بسیاری از افراد برای انجام تست شمارش تعداد پلاکت خون یا PLCC نیازی به انجام کار خاصی نخواهند داشت مگر آنکه پزشک مربوطه شرایطی را تعریف کرده باشد. در برخی موارد ازجمله انجام تست PLCC همراه با سایر آزمایش‌های خون، پزشک با توجه به شرایط فیزیکی بیمار از او می‌خواهد تا به صورت ناشتا و یا عدم خوردن ماده غذایی برای مدت مشخصی قبل از آن، آزمایش را انجام دهد. توصیه می‌شود در صورت مصرف داروی خاص و یا ابتلا به بیماری خاص حتماً آن را به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

تفسیر تست PLCC

سطح پلاکت در افراد مختلف بسته به عواملی از جمله افزایش سن می‌تواند متغیر باشد. علاوه بر این شرایط پزشکی و وجود بیماری‌هایی نیز می‌تواند تأثیر به سزایی در نتیجه نهایی داشته باشد. تعداد پلاکت‌ها بسته به عوامل مختلفی می‌تواند در برخی افراد به مقدار بیشتر وجود داشته باشد. این افراد عبارت‌اند از:

  • زنان
  • افراد جوان
  • افراد با رنگ پوست تیره مایل به سیاه

تست PLCC، مقدار پلاکت‌ها در هر میکرو لیتر خون را شمارش می‌کند. با توجه به آزمایش‌های انجام شده می‌توان تفسیر تست را بدین صورت شرح داد:

۱. تعداد پلاکت طبیعی موجود در خون: بین ۱۵۰۰۰۰ الی ۴۰۰۰۰۰ پلاکت در میکرو لیتر

۲. تعداد پلاکت پایین: کمتر از ۱۵۰۰۰۰ پلاکت در هر میکرو لیتر

۳. تعداد پلاکت بالا: بیش از ۴۵۰۰۰۰ پلاکت در هر میکرو لیتر

علاوه بر اندازه‌گیری تعداد پلاکت‌های خون، از جمله موارد مهم و ضروری که در این آزمایش مورد بررسی قرار می‌گیرد، مدت زمانی است که در طول آن پلاکت‌ها در جریان خون تشکیل می‌شوند. بالا بودن PDW خطرناک است. PDW همان مدت زمان توزیع پلاکت در جریان خون است.

تفسیر تست PLCC

بالا بودن PLCC در آزمایش خون نشانه چیست؟

این حالت به معنای بالا بودن تعداد پلاکت در خون است که در اثر تولید بیش از حد مغز استخوان ایجاد شده‌اند. در واقع عامل محرکی وجود دارد که موجب این افزایش سطح می‌شود. هرگاه عامل آن ناشناخته باشد پزشک معالج تشخیص بیماری ترومبوسیوز اولیه یا ضروری را می‌دهد و هرگاه این افزایش تعداد به دلیل عفونت و یا شرایط بیماری دیگر که مشخص باشد رخ دهد، ترومبوسیتوز ثانویه ایجاد شده است.

هرگاه تعداد پلاکت‌های خون بیشتر از میزان نرمال باشد، خون سریع‌تر لخته می‌شود. بدن در مواقعی که دچار آسیب دیدگی شده باشد و پس از آن، پلاکت بیشتری تولید می‌کند. لخته شدن خون به عنوان یک عامل محافظتی طبیعی در برابر خونریزی عملکرد دارد. با این توضیحات، ایجاد لخته در اثر افزایش پلاکت‌ها می‌توانند به صورت خطرناک در ناحیه بازو‌ها و پا‌ها بروز کنند. این احتمال وجود دارد که لخته خون تشکیل شده دچار پارگی شود و از محل خود به بافت یا بخش دیگری از بدن حرکت کند.

تعداد پلاکت خون بالاتر از حد نرمال می‌تواند نشانه‌ای از موارد زیر باشد:

  • مشکلات سیستم ایمنی
  • بروز عفونت‌ها
  • مشکلات ژنتیکی
  • برخی سرطان‌ها

علاوه بر این می‌تواند خود را با علائم و عوارضی از قبیل موارد زیر نشان دهد:

  • کبودی
  • احساس درد در ناحیه قفسه سینه
  • ترومبوز یا لخته شدن خون در محل خونریزی
  • متورم شدن پا‌ها
  • خونریزی بیش از اندازه در اثر بریدگی‌های کوچک
  • خونریزی شدید بینی یا لثه‌ها
  • تنگی نفس
  • احساس ضعف، سرگیجه و خستگی شدید
  • سوزن شدن دست و پا‌ها

وقتی تعداد پلاکت خون پایین است به چه معناست؟

با توجه به اینکه پلاکت خون می‌تواند از خونریزی جلوگیری کند، تعداد کم آن‌ موجب می‌شود تا لخته شدن خون با مشکل مواجه شده و فرد در معرض خونریزی شدید قرار گیرد. یکی از علل آن سابقه خانوادگی یا مشکلات ژنتیکی است که بدن قادر به تولید پلاکت نخواهد بود. علاوه بر این وجود بیماری زمینه‌ای نیز می‌تواند از علل آن باشد. برخی از عوامل تأثیر‌گذار در کاهش پلاکت‌ها عبارت‌اند از:

  • سرطان‌های خاص
  • کم خونی
  • بیماری‌های خود ایمنی
  • استفاده از دارو‌های خاص
  • عفونت ویروسی و باکتریایی
  • وضعیت ژنتیکی
  • باردار بودن

این افراد به دلیل خونریزی خود به خودی که دارند برای درمان نیاز به تزریق پلاکت دارند زیرا تعداد کم پلاکت می‌تواند خطر مرگ را در افرادی که دچار آسیب تروماتیک می‌شوند را بیشتر کند.

هومکا

هومکا و ارزیابی پلاکت‌های خونی در منزل!

برای انجام آزمایش PLCC شما می‌توانید به صورت حضوری به آزمایشگاه مراجعه کنید و یا می‌توانید با ثبت درخواست خود از طریق سامانه هومکا به صورت آنلاین، از خدمات آزمایشی در منزل یا محل کار خود بهره‌مند شوید.

سامانه خدمات آزمایش در منزل هومکا، طرف قرارداد با آزمایشگاه‌های معتبر استان‌ تهران و شهرهای کرج، قم، قزوین، اصفهان، اهواز، شیراز، تبریز، رشت و مشهد است که با تحت پوشش قرار دادن بیمه‌های پایه و تکمیلی، شرایط آسانی را برای افراد ایجاد کرده است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت هومکا به نشانی www.homeca.ir یا تماس با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ با کارشناسان ما تماس گرفته و ضمن دریافت مشاوره، درخواست خود را ثبت کنید.

دوره ادمینی اینستاگرام
نوشتهٔ پیشین
آموزش بازگردانی پیج غیرفعال اینستاگرام
نوشتهٔ بعدی
آموزش ساخت منو دیجی کالا

این مطالب نیز به شما پیشنهاد میشود…

0 0 رای ها
رتبه بندی مقاله
اشتراک
اطلاع از:
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات
فهرست
0
درباره این مطلب نظری دارید؟x