نقش یک فروشگاه اینترنتی در کسب و کار

دیجیتال مارکتینگ در فروشگاه آنلاین

جلسه چهارم: فروشگاه های اینترنتی

 

سلام، امیرحسین فخاری هستم، خوشحالم که در جلسه چهارم دوره اینترنت بیزینس همراه شما هستم.

اگر جلسه سوم دوره را مطالعه نکرده اید، اینجا کلیک کنید.

 

در جلسه گذشته به بحث وب سایت ها پرداختیم و در این جلسه به مبحث پرطرفدار و در حال توسعه ی فروشگاه اینترنتی می پردازیم.

اگر شما قصد راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی را داشته باشید حتما باید با استراتژی های از قبل تعیین شده این کار را شروع کنید، چرا که راه اندازی یک فروشگاه در اینترنت امری کاملا تخصصی و مهم است پیشنهاد من به شما اینه این جلسه را کامل و با دقت همراه ما باشید.

فروشگاه اینترنتی

فروشگاه های اینترنتی به دو دسته در فروش تقسیم می شوند:

1- فروش محصولات حقیقی یا فیزیکی (که باید برای مشتریان ارسال شوند)

2- فروش محصولات دیجیتالی یا خدماتی (که جنبه خدمات داره یعنی محصول فیزیکی وجود ندارد.)

فروشگاه فیزیکی مثل ، خرید کیف و کفش آنلاین ، یا خرید تلفن همراه

فروشگاه خدماتی مثل ، خرید شارژ آنلاین یا خرید کتاب های هوشمند (دانلودی)

 

وظیفه فروشگاه اینترنتی

اولین سوالی که پیش میاد اینه که اصلا وظیفه یک فروشگاه اینترنتی چیه ؟ و یک فروشگاه اینترنتی دارای چه ویژگی هایی است؟

اولین چیزی که به ذهن همه ما خطور میکنه اینه که فروشگاه اینترنتی محصول، یا خدماتی را آنلاین به فروش می رساند. اما داشتن یک فروشگاه اینترنتی همه کار نیست!!! بلکه شما باید اهداف ، استراتژی ، بازاریابی و خیلی از موارد را از قبل برای فروشگاه خودتان برنامه ریزی کنید.

دقیقا مانند یک فروشگاه واقعی، شما قبل از اینکه یک مکان را تهیه کنید باید به فکر آن باشید، قرار است چه کنید؟ و مشتریان با چه انگیزه ای باید از شما خرید کنند و …

مهمترین وظیفه یک فروشگاه ایجاد اعتماد، و فضایی آرام برای مشتریان است.

 

کمی عقب تر برویم !!!

 

خرید از فروشگاه واقعی یا اینترنتی

اول از همه یه چیز بگم، فروشگاه اینترنتی با یک فروشگاه واقعی تفاوت زیادی ندارد.

برای مثال، قصد دارم به یکی از فروشگاه های زنجیره ای بزرگ بروم و محصولاتی را خریداری کنم…

پس به محل فروشگاه می روم، وارد می شوم – سبد خریدی برمیدارم، با توجه به راهنماهای موجود در فروشگاه به محل های مورد نیاز خودم می روم، به قفسه های مربوط مراجعه می کنم و محصول مورد نظر خودم را انتخاب می کنم و درون سبد خریدم قرار می دهم، سپس به همین ترتیب تمام اجناس مورد نیاز خودم را تهیه می کنم، در انتها به قسمت حسابداری می روم، و هزینه محصولات خریداری شده را پرداخت می کنم، و از فروشگاه خارج می شوم…

این یک الگوریتم ساده خرید از یک فروشگاه واقعی بود.

حالا قصد دارم همان محصولات را در یک فروشگاه اینترنتی آنلاین خریداری کنم…

به آدرس اینترنتی فروشگاه مراجعه می کنم، از بین فهرست محصولات فروشگاه، به قسمت های مربوط خودم مراجعه می کنم، محصولات را مشاهده می کنم، و هر کدام را که مورد نیازم بود را انتخاب می کنم، با انتخاب هر محصول آن را به سبد خرید خودم اضافه می کنم، در انتها به قسمت سبد خرید فروشگاه مراجعه می کنم و لیست محصولات انتخابی خودم را بازدید می کنم و در انتها با وارد کردن اطلاعات خودم و پرداخت آنلاین، محصولات را سفارش می دهم، و محصولات طبق سفارش من به آدرس دلخواهم فرستاده می شود…

 

هر دو روش بالا یک سبک زندگی است و مسلماً مردم به دنبال راحت ترین روش ها هستند، اما در عین حال به کیفیت و امنیت خیلی اهمیت می دهند.

 

ساختار فروشگاه های اینترنتی و آنلاین

ساختار همه ی فروشگاه های آنلاین یا اینترنتی، امروزه به یک شکل هستند.

یعنی فروشگاه ها در اینترنت شاید تفاوت های ظاهری داشته باشند، اما در باطن به یک شکل هستند.

برای مثال همه فروشگاه های آنلاین یک الگوریتم ساده دارند. (مانند مثال زیر)

مراجعه به فروشگاه -> انتخاب محصولات مورد نیاز -> بررسی سبد خرید و فاکتور -> تائید فاکتور و پرداخت آن -> دریافت محصول

 

استراتژی فروشگاه آنلاین

یک استراتژی خاص و موفق چیزی هست که یک فروشگاه آنلاین رو موفق میکنه…

چیزی که مهمه اینه که از قبل برنامه ریزی کرده باشید و به خوبی از محیط و شرایط فعلی با خبر باشید.

از نکات مهم فروشگاه های آنلاین اینه که شما باید از قبل فکر همه چیز را کرده باشید، زیرا زمانی که کاربر وارد سایت شما می شود، تنها استراتژی و محیط فروشگاه شماست که بازدیدکننده را تبدیل به مشتری می کند، یعنی باید فضای فروشگاه خود را به نحوی طراحی و چیده باشید که بازدیدکنندگان تبدیل به مشتری شما شوند، این که یک کاربر از شما خرید داشته باشه به عوامل زیادی بستگی دارد اما در اینجا نکات اصلی قبل و بعد خرید یک محصول را بیان می کنم:

1- فضای فروشگاه به نحوی باشد که کاربر به شما اعتماد کند.

2- به خوبی اعتماد سازی کنید و مسیر خرید مشتری کاملا مشخص و معلوم باشد. (مشتری گیج نشود)

3- این نیاز در کاربر ایجاد شود که به محصول شما احتیاج دارد.

4- توضیحات محصول کامل و گویا باشد. (از اضافه گویی و شلوغی زیاد هم بپرهیزید)

5- قیمت محصول معقولانه باشد به طوری که کاربر خرید آن را به صرفه بداند.

6- مراحل تحویل محصول به مشتری روشن سازی شود.

7- مراحل تکمیل سفارش واضح باشد، و به راحتی مشتری سفارش خود را به ثبت برساند.

8- پرداخت آنلاین داشته باشد و فاکتور و رسید پرداخت خود را دریافت کند.

9- مشخصات خرید و اطلاعات تحویل محصول به مشتری پیامک و یا ایمیل شود.

10- خوش قول باشید و سعی کنید مشتری را به مشتری ثابت خود تبدیل کنید.

11- به مشتریانی که یکبار از شما خرید کرده اند احترام بگذارید و پیشنهادهای ویژه ای برای آنها ارسال کنید.

12- همیشه کاربران را در ابتدا تشویق به خرید یک محصول ارزان یا رایگان کنید و سپس از آن توقع یک خرید بزرگ داشته باشید. (استراتژی مرحله ای)

13- همیشه راه های تماس و ارتباط با فروشگاه برای مشتریان امکان پذیر باشد.

و…

 

فروش یک محصول فیزیکی در اینترنت

اگر قصد فروش محصول فیزیکی در اینترنت را دارید، محصول فیزیکی مثل (کیف ، کفش ، موبایل یا هر چیز دیگه ای)

ابتدا باید بازار را به خوبی بشناسید، زمانی که شما در اینترنت اقدام به فروش می کنید، باید 2 بازار را به خوبی بشناسید 1- بازار اینترنتی آن محصول 2- بازار واقعی محصول (بازار واقعی یعنی همان روش سنتی که با مراجعه به بازار اتفاق می افتد.)

وقتی بازار را بشناسید به خوبی نقاط قوت و ضعف خود را بدست می آورید و توصیه من همیشه به فروشگاه ها اینه که یکبار خودشان را جای مشتری بگذارند و ببینید از فروشگاه خودشان خریدی می کنند یا فروشگاه دیگری را ترجیح می دهند !!!

نکته بعدی در فروش محصول فیزیکی نحوه ارسال آن هست که باید برای کاربران کاملا روشن باشد و اگر هزینه ای برای ارسال سفارشات دریافت می کنید در فاکتور ذکر کنید و از قبل فکر همه جا را کرده باشید.

 

جمع بندی مبحث فروشگاه اینترنتی

در جلسه فروشگاه های اینترنتی ، خیلی مباحث فشرده سازی شد و مباحث تخصصی زیادی از این جلسه باقی می ماند که فعلا نیازی نیست در طول دوره اینترنت بیزینس به آن بپردازیم، هنوز جلسات مهم تری را در پیش دارید پس تا همینجا این موضوع را نگه می داریم و این موضوع را به صورت تخصصی تر، حالا یا در قالب یک دوره دیگر ، یا در قالب چند پست معرفی خواهیم کرد.

فروشگاه اینترنتی بسیار مبحث جدی است، پیشنهاد من به شما مطالعه بیشتر است.

پس منتظر مقالات آموزشی بیشتر در این موضوع از سایت انار باشید.

در جلسه بعدی دوره اینترنت بیزینس همراه ما باشید.


 

, , , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
آشنایی با سیستم های وبلاگدهی و سایت ساز های رایگان
نوشتهٔ بعدی
آشنایی با طراحی سایت و زبان های برنامه نویسی سایت

این مطالب نیز به شما پیشنهاد میشود…

5 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • محمدرضا طلاجوریان
    در 3 مرداد 1396 7:52 ق.ظ

    سلام جناب فخاری
    فقط میتونم بگم که خدا خیرتون بده به قدری از همین چهار جلسه شما اطلاعات کسب کردم خصوصا از جلسه سوم قسمت وب سایت ها، خیلی مثال خوبی زدین و بنده تابحال نمی فهمیدم جریان فضای اینترنتی که باید بخریم چیه، خلاصه که مرسی امیدوارم خیر این کارتون رو در دو دنیا ببینید.

    ارادتمند

    پاسخ
    • سلام، خوشحالم از این بابت که جلسات برای شما مفید بوده، پیشنهاد بنده به شما اینه که جلسات آینده رو به هیچ عنوان از دست ندهید!!!
      مخلصیم

      پاسخ
  • سلام آقای فخاری
    چطوری میشه یک فروشگاه ساخت،
    همه صحبت هاتون عالی فقط باید چجوری یک فروشگاه بسازیم ؟ کدنویسی هم نداشته باشه

    پاسخ
    • درود بر شما
      دوره اینترنت بیزینس وقت زیادی رو از ما گرفته انشاالله دوره بعدی که آغاز میشه با همین موضوع خواهد بود، فعلا این دوره را با دقت فراوان دنبال کنید چون بی ربط نیست و نکات خیلی خوبی بهتون یاد میده.

      پاسخ
  • نسترن خان محمدی
    در 16 مرداد 1396 10:13 ق.ظ

    خیلی مطلب کاملی بود
    خسته نباشید آقای فخاری

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست