تفاوت Reach و Impression
سلام خدمت همراهان ارزشمند آکادمی انار، اگر شما هم به دنبال تفاوت ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام هستید! جستجو را متوقف کنید، زیرا با کامل ترین و مفهومی ترین مقاله در سطح وب روبرو شدید و مطمئن باشید بعد از خواندن این مقاله به خوبی Reach و Impression را درک خواهید کرد.
اگر با آمارها و آنالیزهای اینستاگرام یا پروفایل حرفهای Professional account سروکار داشته باشید حتما با دو واژه Reach (ریچ) و Impression (ایمپرشن) آشنا هستید یا به چشمتان خورده است، دو مفهوم اصلی و اساسی که بسیار مهم و حیاتی است، این روزها در فرآیند اینستاگرام مارکتینگ تحلیل آمارها و بررسی یک پیج امر خیلی مهمی به حساب میآید چرا که هر چه از برخوردهای مخاطبین خود اطلاع بیشتری داشته باشید در نتیجه تصمیم های درست و بهینه تری را در آینده اتخاذ میکنید این فرآیند میتواند در سوژه های محتوایی و تولید و خلق محتوای شما اثر مثبتی داشته باشد.
Reach چیست؟
ریچ یا Reach در لغت به معنای رسیدن ترجمه شده است اما کمی با چیزی که در اینستاگرام وجود دارد متفاوت است. معنای ریچ در اینستاگرام به معنای بازدیدکننده است. در قسمت insights (اینسایت) پست شما عدد ریچ Reach روی 490 بود به چه معناست؟ به معنای اینکه 490 نفر یا بهتره بگم 490 اکانت در اینستاگرام به این پست شما رسیدهاند. توجه داشته باشید اینکه چند بار پست شما را دیده باشد روی آمار ریچ تاثیر گذار نیست یعنی هر چندبار که پست شما را بازدید کند فقط یک ریچ ثبت میشود بدین ترتیب شما با این آمار قادر هستید که بفهمید چند نفر به این پست شما در اینستاگرام رسیده اند. حالا از چه روش های ممکن به پست شما رسیده باشند؟ از صفحه Home یا فید Feed اینستاگرام ، از طریق هشتگ ها، از طریق لوکیشن ها، از طریق استوری و دایرکت دیگران، از طریق اکسپلور و…
نکته مهم درباره ریچ Reach
آیا همه کسانی که به پست شما رسیده اند تعامل کافی با پست شما داشتند؟ توجهی به پست شما کردند؟ خیر این احتمال وجود داره که مخاطب خیلی سریع از روی پست شما عبور کرده باشد که این نکته میتواند چند دلیل اصلی داشته باشد.
- موضوع محتوای شما برای او جذاب نبوده
- محتوای شما به اندازه کافی جذب کننده نبوده
- محتوای شما نتونسته خیلی سریع تاثیر بذاره و مخاطب رو متقاعد به تعامل کند.
حالا همه کسانی که پست را دیده اند یا ریچ اتفاق افتاده چه واکنش های ممکن انجام داده باشند؟
- ممکن سریع از پست رد شده باشند.
- ممکن کامل پست رو دیده باشند اما لایک، کامنت و تعاملی نداشته باشند.
- ممکن پست رو ذخیره کنند که در وقت دیگری مشاهده کنند.
- ممکن با شما و پست شما تعامل داشته باشند. (شامل: فالو کردن، لایک، کامنت، اشتراک و…)
پس تا اینجای کار کاملاً با معنا و مفهوم Reach در اینستاگرام آشنا شدیم اینکه درک درستی از رفتار کاربران در اینستاگرام (مخاطب شناسی) داشته باشید به شما در اداره پیج بسیار کمک میکند که اگر علاقمند هستید اطلاعات بیشتری از این مفاهیم بدست آورید حتما در دوره اینستاگرام آکادمی انار شرکت کنید.
Impression چیست؟
ایمپرشن یا Impression در لغت به معنای احساس ترجمه شده است که باز در مفهوم به چیزی که ما میخواهیم نزدیک نیست! ایمپرشن در اینستاگرام به مفهوم بازدید است. اگر در قسمت insights (اینسایت) پست شما عدد ایمپرشن Impression روی 1100 بود به چه معناست؟ به معنای اینکه 1100 بازدید روی پست شما به ثبت رسیده است. توجه داشته باشید که این عدد با ریچ کاملاً متفاوت است زیرا یک اکانت ممکن است پست شما را چندین بار مشاهده کند که در این حالت برای شما چند ایمپرشن ثبت میشود.
در واقع زمانی که یک شخص پست شما را 6 بار مشاهده کند عدد Reach روی 1 قرار میگیرد و تعداد Impression روی 6 قرار میگیرد. زیرا ایمپرشن فقط تعداد بازدید را محاسبه میکند و اگر یک اکانت هر چندبار پست شما را مشاهده کند هر بار یک ایمپرشن برای پست شما ثبت میشود.
نکته مهم درباره ایمپرشن Impression
هر چه تعداد ایمپرشن یک پست تعداد بیشتری نسبت به Reach آن پست داشته باشد نشانگر این است که محتوای شما باعث شده که هر مخاطب شما چند بار به پست شما برگردد و این موضوع نشانه مثبتی در محتوای شماست. برای مثال فرض کنید زمانی که یک پست جذاب قرار دهید و مخاطب برای شما کامنت هم بگذارد و یکبار زمانی که شما پاسخ آن را میدهید نیز ممکن است به پست شما برگردد و پاسخ جدیدی به شما بدهد و این میتواند ایمپرشن پست شما را چند برابر کند. شما خودتان به چه پست های برای بار چندم در اینستاگرام باز میگردید؟ ریشه قضیه را در خودتان جستجو کنید.
تفاوت ریچ و ایمپرشن
امیدوارم تا اینجا کاملاً متوجه تفاوت ریچ و ایمپرشن شده باشید، اما اگر هنوز تردید دارید یا متن روی خیلی روزنامه ای خوندید و وقت نذاشتید، یه نگاهی به تصویر زیر که بندازید دیگه حتماً حساب کار دستتون میاد…
دنیای آمار و تحلیل مخاطبان
در این مقاله به معرفی ریچ و ایمپرشن و مفهوم این دو پرداختیم اما دنیای آمار و تحلیل مخاطبان در اینستاگرام نکات و ریزهکاری های زیادی دارد و قطعاً تحقیق و تمرکز بیشتری را میطلبد ما سعی کردیم به شیوه روان و قابل درکی این مقاله را نگارش کنیم و امیدوارم از این لحن آموزشی ما راضی بوده باشید، چنانچه تمایل داشتید اطلاعات وسیع تر و جامع تری را در خصوص فعالیت در اینستاگرام کسب کنید، پیشنهاد میکنیم که حتما در دوره 0 تا 100 اینستاگرام شرکت کنید، در یکی از فصل های این دوره آموزشی مفصل راجب آمار ها و تحلیل های که میتوان از آنها داشت صحبت کردیم و قطعاً اون دوره میتونه اطلاعات شما را در این حوزه به حد قابل توجهی افزایش دهد.
بازخورد خودتون رو از این آموزش با ما به اشتراک بگذارید…
با سپاس از توجه شما لطفاً بازخورد خودتان از این مقاله و هر آن چیزی که احساس میکنید از این مقاله کسب کردید را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید، قطعاً بازخوردهای شما در ادامه مسیر تولید محتوای آموزشی به ما در آکادمی انار کمک شایانی میکند، از اینکه برای آموزش خودتان زمان صرف میکنید به شما تبریک میگویم و امیدوارم بازهم به آکادمی انار بازگردید…
موفق باشید.